Klant
Ministerie VWS
Jaar
2019
Doel
Bewustwordingscampagne over de gevaren van Alcohol
true
Historische case: het Alcoholexamen
VWS wilde in de decembermaand middels een PR-campagne en op niet-belerende, informerende wijze de kennis over de schadelijke gevolgen van alcohol vergroten bij alle Nederlanders. We introduceerden daartoe het zogenaamde Alcoholexamen waarin we nederlanders uitvroegen over hun kennis over de schadelijke effecten en risico’ s, feiten en fabels rondom alcohol. Het onderzoek wees uit: Nederland scoort gemiddeld een 5.1. en zakt daarmee voor het alcoholexamen. Nederland kon dit zelf ook doen op www.alcoholexamen.nl en deed dit massaal: Met print, online en rtv aandacht genereerden we niet alleen bijna 30 miljoen bereik en zo’n €2 miljoen PR waarde, er vond ook veel kennisoverdracht plaats omdat meer dan 100.000 Nederlanders op alcoholexamen.nl hun eigen kennis konden testen; meer dan 4 minuten per bezoek.
In bijna elk on- en offline artikel en elke uitzending werd oom verwezen naar de mogelijkheid zelf je kennis te testen, met directe links naar de site.
Bijzonder beeld ontbrak echter nog: daartoe introduceerden we de zogenaamde ‘Genie in a bottle’, met als genie in de hoofdrol (een hologram van) Erik Scherder.