top of page
Rookvrij maatregelen (campagnes en wetgeving)

Klant

Ministerie VWS

Jaar

2020

Doel

Voorlichting/bewustwording

Rookvrij maatregelen (campagnes en wetgeving)

Van 2020-2022 hebben wij, in opdracht van het ministerie van VWS, de communicatie verzorgd van diverse campagnes en maatregelen omtrent niet-roken. Samen met Roorda ontwikkelden we de overkoepelende boodschap: we willen stoppen met roken makkelijker maken en beginnen met roken moeilijker.
De maatregelen bestonden uit onder meer de accijnsverhoging op tabaksproducten, rookwaren uit het zicht in supermarkten, uitbreiding van het rookverbod met de e-sigaret, neutrale verpakkingen voor tabaksproducten en het volledig rookvrij maken van alle schoolterreinen en bedrijven. Daarnaast werd er een nieuwe campagne gelanceerd voor stoppen met roken: PUUR. Al deze maatregelen dragen bij aan de doelstelling van het kabinet: veel minder rokende volwassenen en een rookvrije generatie in 2040, waarin geen enkele jongere meer rookt.
Voor al deze maatregelen en campagnes mochten wij de PR en stakeholders aanpak organiseren. Voor iedere maatregel werden persberichten opgesteld, quotes van experts/wetenschappers/ervaringsdeskundigen/staatssecretaris verzameld en verwerkt in online PR toolkits. Diverse woordvoerders werden voorbereid met kernboodschappen en Q&A’s om de pers te woord te staan. Voor de maatregel omtrent de e-sigaret maakten we samen met Presentator Edson da Graça een mini-docu waarin hij op zoek gaat naar de feiten en fabels over de e-sigaret. Voor de kick-off van de rookvrije schoolterreinen organiseerden we ronde tafel sessie met de PO/VO/MBO/HBO/WO raden. We ontwikkelden een zeer uitgebreide toolkit met video’s, voorbeeldteksten, posters, tips&tricks, kernboodschappen en FAQ’s voor alle scholen. Dit alles werd afgetrapt met een animatieserie ‘de Edsons’ op het NOVA College in Hoofddorp met medewerking van staatssecretaris Blokhuis en Edson da Graça. Door een zorgvuldige en zeer uitgebreide voorbereiding van alle basis PR materialen, een continue dialoog met alle stakeholders en partners en een intensieve en persoonlijke mediabenadering, hebben we gezorgd voor een zeer succesvolle PR aanpak.

bottom of page